torsdag 8 juli 2010

SERVETTRINGAR AV PET


PET flaskor går att panta och kan återvinnas till nya PET flaskor. Dock inte hur många gånger som helst vilket gör att de ändå hamnar där ute i naturen efter en tid. Man kan också fundera på hur miljövänlig återvinningsprocessen egentligen är. Att omforma PET flaskor testade jag på för första gången nu i våras när jag pluggade i USA på Western Washington University. Vi skulle göra ett remade projekt på 3 veckor och produkterna skulle sedan säljas i en designaffär. Vi började med att undersöka lite olika material och jag fastnade för PET flaskorna.


Det du behöver är en brytbladskniv, sax, linjal (gärna med stålkant), underlägg, något att forma runt, gummisnoddar el hårband och PET flaskor.
Gör ett hack i PET flaskan med brytbladskniven där du vill ta bort toppen och botten. Använd sedan saxen för att klippa isär delarna. Den runda cylindern som utgör mitten delas och vecklas ut till en rektangel. Använd linjalen och brytbladskniven för att skära ut lämpliga remsor som du sedan kan forma till servettringar. En PET flaska ger ungefär 4 servettringar. Hitta något att forma remsorna runt som passar den form du vill ha. Jag använde nagellack för fyrkantiga servettringar och en visp för de runda. Fäst dem med t.ex. hårsnoddar. Doppa sedan ned remsorna i kokande vatten för att få dem att stelna. Håll ned dem i någon minut, man ser ganska tydligt när de har format sig. Kyl i kallt vatten.


Fyrkantig servettring i klar genomskinlig plast.


Dessa gjorde jag i USA. Gillar den klara gröna färgen som blir av de gröna PET flaskorna.


Om man vill ge bort dem i present eller bara ha en förpackning kan man sätta ihop toppen med botten. Hela flaskan är använd =)


Postern jag gjorde i InDesign. Visar allas råmaterial.


Skyltningen i butikens fönster.


Inne i butiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar